Vorig jaar ontving Avebe al zo’n 30.000 Euro voor de eerste fase van de New Food Challenge, het haalbaarheidsonderzoek. Avebe en de overige vijf winnaars krijgen tot en met de zomer van 2019 de tijd om hun projecten uit te werken en vervolgens te presenteren aan vertegenwoordigers van het Ministerie van LNV en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
In fase 1 heeft Avebe aangetoond dat het technisch haalbaar is om vanuit de aardappel een ingrediënt te maken dat qua textuur op vlees lijkt (zie foto). Dit ingrediënt noemen we getextureerd aardappeleiwit en kan gebruikt worden om plantaardige vleesvervangers te maken. Echter, om getextureerd aardappeleiwit tot een succes te maken is verdere ontwikkeling nodig. Hier wordt het komende jaar aan gewerkt door een multidisciplinair team van Avebe-collega’s.
De New Food Challenge richt zich op bedrijven die nieuwe aantrekkelijke producten op basis van plantaardige eiwitten ontwikkelen en die weten hoe ze deze producten een belangrijke plaats in het dagelijkse eetpatroon kunnen geven met een goede marktstrategie. Het doel van de New Food Challenge is om meer nieuwe gezonde en aantrekkelijke producten op basis van plantaardig eiwit in de winkels te krijgen. Dit sluit aan bij de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad en de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Een hogere consumptie van plantaardige eiwitten is niet alleen gezonder, maar zorgt ook voor een duurzamere voedselproductie. De New Food Challenge is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).